Af M4M Nyhedsbureau

En god pressemeddelelse handler ikke kun om, hvad du fortæller – men også om hvem du fortæller det til. Mange begår den fejl at skrive én pressemeddelelse og sende den bredt ud til hele landet uden at tage højde for, hvilken målgruppe nyheden faktisk er relevant for.

Hos M4M Nyhedsbureau hjælper vi dagligt virksomheder og organisationer med at sende pressemeddelelser ud til både landsdækkende og lokale medier. Nøglen til succes er at forstå målgruppen – og at bruge presselister og medielister klogt.


Det vigtigste nyhedskriterium: Væsentlighed

Hvis du vil udsende en pressemeddelelse, der bliver læst og brugt i medierne, skal du kende nyhedskriterierne. Ét skiller sig særligt ud: væsentlighed.

“Væsentlighed handler om, hvorvidt historien er relevant for modtagerens publikum. Det, der er vigtigt for en teenagepige i Aalborg, er sjældent det samme som for en pensionist i Ringkøbing,” forklarer Mikkel Kjerri, journalist og kommunikationsrådgiver hos M4M Nyhedsbureau.


Fem tips til at ramme din målgruppe med præcision

1. Definér din egen målgruppe

Start med at spørge dig selv: Hvem ønsker jeg at nå? Er det politiske beslutningstagere, småbørnsforældre, unge mænd, ældre kvinder, iværksættere eller noget helt andet?

Når målgruppen er tydeligt defineret, bliver det langt lettere at vælge medielisten og skrive din pressemeddelelse, så den taler til netop dem.

2. Vælg de rette medier

Når du ved, hvem du vil tale til, så find de medier, der taler til samme gruppe. Brug mediernes egne hjemmesider til at finde læserprofiler og annoncørdata. Her kan du se, om det fx er Politiken, B.T., DR Nyheder, Femina eller Bornholms Tidende, der bedst matcher dine læsere.

3. Er nyheden landsdækkende eller lokal?

Det er en klassisk fejl at forsøge at få en lokal nyhed i nationale medier – eller at ignorere lokalvinklen i en landsdækkende historie. Overvej derfor:

  • Har nyheden bred national relevans?
  • Eller er den vigtigst for lokalområdet?

I mange tilfælde giver det mening at lave to versioner af samme pressemeddelelse – en til lokale og en til landsdækkende medier.

4. Tilpas indholdet til medierne

En generel pressemeddelelse kan fungere fint, men vil du øge chancen for omtale, så skriv målrettet til enkelte medier. Det kræver, at du tilpasser vinkel og indhold – og måske uddyber forskellige aspekter af nyheden afhængigt af, hvem du skriver til.

Eksempel: En ny sundhedsundersøgelse med data fra hele Danmark kan justeres til fx:

  • “Fynboer er dårligst til at sove – ny landsdækkende undersøgelse” (lokalversion)
  • “Halvdelen af danskerne sover dårligt – ny sundhedsrapport” (national version)

5. Opdel i regionale og landsdækkende pressemeddelelser

Hvis du har adgang til presselister, der dækker forskellige regioner og medier, kan du med stor fordel tilpasse distributionen af pressemeddelelser. Det sikrer, at de rette journalister får de rette informationer – og øger chancen for omtale.

Hos M4M Nyhedsbureau har vi adgang til både landsdækkende og regionale medielister, som vi bruger strategisk i samarbejde med dig.


Husk: Det handler ikke om flest mulige medier – men om de rigtige

Det er en udbredt misforståelse, at man bør udsende pressemeddelelser til så mange medier som muligt. I virkeligheden handler det om at ramme præcist. Det er bedre at blive nævnt i ét medie, der læses af dine kernekunder, end at blive overset af 50, som ikke når din målgruppe.

“Medierne er ikke ens. Hvis du forstår deres publikum, kan du forme din historie, så den passer. Det gør hele forskellen,” siger Mikkel Kjerri.


Klar til at ramme plet?

Hos M4M Nyhedsbureau hjælper vi dig med at finde den skarpe vinkel, vælge de rette medier og distribuere din pressemeddelelse til præcis den målgruppe, du ønsker at nå. Med opdaterede presselister, lokal og national segmentering samt SEO-optimeret publicering, får du både omtale og synlighed.

👉 Kontakt os i dag – og lad os finde den rette målgruppe til din næste pressemeddelelse.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *