NATIVE ADVERTISING - godt indhold er fremtidens value4money...

Hvad er native advertising?

Native advertising er, når du indrykker indhold på andre mediekanaler end dine egne. Native advertising kendetegnes ved at være indhold, hvis formål er at give læseren/brugeren mere af det, som de gik på mediet for at få.Det betyder, at dit indhold i form, følelse og funktionalitet skal ligne mediets eget redaktionelle indhold, dog tydeligt mærket med, at det er dig og ikke mediet, der er afsender på indholdet.

Det er således det modsatte af disruption-marketing, hvor formålet er at forstyrre læseren.

Native advertising blev introduceret i USA, hvor medier som Huffington Post og New York Times har taget disciplinen til sig. I 2015 har flere danske virksomheder også praktiseret denne marketingdisciplin. Mediebureauet Aegis Dentsu spår, at 50% af marketingbudgettet i 2020 vil gå til content marketing og native advertising.

Native Advertising Institute spurgte i april 2015 de danske marketingchefer, hvad deres forhold til native advertising er. 12% svarede, at de allerede bruger det, og 54% at de forventer at øge brugen af native advertising over de kommende måneder.

29% bruger printmediet som kanal til deres native advertising, og print er dermed det trejde mest populære medie at eksekvere native ads. i, kun overgået af online mediet og Facebook.

 

Hvad er native advertising ikke?

Native advertising er ikke product placement eller skjult reklame.Det handler ikke om at snyde læseren. Tværtimod respekt for mediet, autencitet og gennemsigtighed er tre bærende værdier, når du eksekverer native advertising hos made4media.

Ingen vinder ved at snyde læseren, hverken virksomheden, mediet eller læseren, derfor skal dit indhold mærkes annonce eller sponsoreret indhold. 32% siger, at de gerne vil dele native ads med vennerne*.

De har altså intet imod reklamer, der er formet som godt indhold, men de har noget imod, hvis du ikke varedeklarerer ordentlig.

Hvorfor vælge native advertising?

Den negative forskel mellem irritation og opmærksomhed er på sit højeste niveau, konkluderes det i den årlige reklameanalyse fra Mindshare. Reklamer er ikke længere en del af populærkulturen, og øget støj tilskrives både årsagen til faldende reklameeffekt og stigende irritation.Derfor er der udviklet nye greb til at få opmærksomhed og positiv respons fra forbrugeren.

Dette greb er native advertising, der beviser sit værd i øget læsetid og ved at performe bedre især i salgstraktens øverste led, men også i sidste ende, der hvor salget sker.

Opmærksomhed er noget, man skal gøre sig fortjent til, og det kan man gøre ved at lave indhold, som læserne vælger at læse.

Native advertising giver op til 82% løft i brand-kendskab

67% mener, at native advertising er gavnligt for brands

56% føler, at en artikel med en virksomhed som afsender fanger deres opmærksomhed

Kilde: Brandmovers